Wednesday, May 15, 2013

Kecantikan Itu Subjektif

!Assalamualaikum!

Hai semua. . Apa khabar?? Lama dah rasanya tak buat entry ni. .

Tiba- tiba, datang pulak idea nak tulis pasal entry ni. . Idea ni sebenarnya ilham daripada situasi di sekeliling aku. . Kebetulan la pulak sekarang ni, di UKM tengah hangat musim ber'dinner' di kolej- kolej kediaman. .Of course, all the girls yang paling excited bila ada event2 camni.. Why?? Because konfem la dorang boley melaram cantik2. .=)

Kolej aku dah settle lama dah pasal dinner ni. . Tapi tak sempat lagi nak tulis entry pasal dinner tu sebab sekarang aku tengah sibuk dengan penulisan tesis untuk projek tahun akhir aku. . Al maklumlah dah tahun akhir kan. . InsyaAllah, kalau tak ada aral melintang, Oktober ni aku grad dah la. . Weee~~

Okay, berbalik pada tajuk kita. . Hahaaa.. Jauh dah menyimpang ni. .

Baiklah. .

KECANTIKAN!!!

Apa itu kecantikan??

Bagaimana kecantikan itu dikategorikan??

Adakah mengikut warna kulit?? Warna mata?? Bentuk badan?? Keturunan??



Kebanyakan orang pula meletak kecantikan itu megikut tubuh badan dan warna kulit. .

Boleh rasanya kalau kita katakan bahawa 
kecantikan itu adalah sesuatu yang subjektif. . 

Kenapa??

Jika kita melihat kepada bentuk badan, orang yang berbadan besar *orang kita panggil gemuk. . hmmm.. Asal besar jew, gemuk.. haish* pun ada je yang kawen kan..

Kalau melihat pada kulit, orang berkulit hitam pun ada secret admirer dan berkahwin. .

Jadi, di mana letaknya kecantikan itu sekarang??

Kecantikan sebenarnya bergantung kepada setiap individu. Ada sesetengah daripada kita melihat kepada kecantikan fizikal.. Manakala ada sesetengah daripada kita melihat kecantikan itu dari sudut dalaman atau kerohanian. .Bagi kaum hawa, adalah penting bagi kita untuk menjaga kecantikan kedua- duanya, yakni, fizikal dan juga rohani. .


Namun begitu, ingatlah bahawa segala- gala yang kita peroleh sekarang adalah pinjaman daripada Allah s.w.t. . Pinjaman ini Allah berikan kepada kita untuk menguji kita samada kita bersyukur atau sebaliknya. . Seeloknya, bersyukurlah dengan apa yang ada pada kita dan janganlah sesekali kita mengeluh dengan kekurangan yang ada pada diri kita kerana ingatlah bahawa setiap manusia itu tidak sempurna.. 

Seandainya, kita merasa kurang keyakinan diri kerana kita mempunyai kekurangan tersebut seperti berbadan besar atau kita ini hodoh, ingatlah, pasti ada orang yang menerima ujian yang lebih besar daripada kita. . Belajarlah bersyukur dengan segala kurniaan Allah dan jangan sesekali mengeluh..


"Kalau Aku uji kamu dengan kesusahan, kamu tidak mahu bersyukur, dan kalau Aku uji kamu dengan nikmat, kamu tidak mahu bersyukur, maka nyahlah kamu dari bumi dan langit Allah ini dan pergilah cari Tuhan yang lain."




2 comments:

Unknown said...

im quite chubby tp hda happy dgn diri hda. and i feel im a beautiful aven some are not said so. bhaha :D

syafawatIkmal said...

Samalah kita huda.. Yup!! Boleh la nanti kita join Miss Universe.. Amacam?? hehee.. *just kidding*
Semua orang cantik what.. kan3..