Wednesday, May 8, 2013

Manusia Tak Pernah Puas

!Assalamualaikum!

Hye semua. . 

Cer korang baca komik kat bawah ni. .


Apa pandangan korang??

Manusia ni memang susah untuk berpuas hati dengan sesuatu kan. . 
Kalau tidak, ada jew yang hendak dikritiknya. .

"Benda ni tak ok la. . Benda tu tak ok la. ."

Kenapa??

Apa yang aku lihat, sememangnya terdapat satu budaya dalam masyarakat kita khususnya masyarakat Melayu yang mana mereka memang pantang ckit kalau ada orang disekeliling mereka mendapat rezeki lebih. .

Tue baru yang rezeki lebih. . Kalau orang tue buat silap??
Kalau dah dapat macam tue pun kene kutuk jugak. . Inikan pula yang buat kesilapan. . 
 Seumpama kesalahan tu sebesar gunung Kinabalu. .
Ish! Ish! Ish!

Kadang kadang perkara tersebut takde la sebesar mana pun. . Cuma tabiat mereka memang tak nak tengok orang lebih dan suka bila membuat cerita yang macam2 pasal orang lain. .

Aku tak nak cakap banyak. . Setiap orang ada penilaian masing- masing kan. .

Jadi, seeloknya kita hendaklah bersangka baik sesama kita. . Kadang- kadang kita tidak mengetahui atau merasai keperitan yang dihadapi oleh orang lain. . Jangan kita anggap semua orang adalah sama seperti kita. . Kadang- kadang Allah wujudkan situasi yang berlainan dalam kehidupan ini kerana Dia mahu kita belajar dan dalam masa yang sama, bermuhasabah diri. .

Bersyukur dengan apa yang kita ada. . Dan yang paling penting, kita hendaklah memohon maaf dengan orang tersebut kerana sekiranya kita berkata perkara yang benar mengenai orang tersebut, ia bukanlah satu dosa. . Namun jika apa yang kita sampaikan itu adalah fitnah, maka dosanya teramatlah besar. .

Renung- renungkan dan selamat beramal. . Heheee. .

p/s:: Muhasabah dan peringatan untuk diri sendiri jugak. . =)


10 comments:

Iedya Abdullah said...

betul2.... =)

AqilaHassan said...

setuju. bak kata omputih "nobody's perfect"

syafawatIkmal said...

yup!! malaysia truly asia aqila.. hehee

Syafiq Muhammad said...

ASSALAMUALAIKUM , DENGAN SUKACITANYA DIMAKLUMKAN DISINI ADA G.A TERBESAR MEI, MEMANG AWESOME . HADIAH TOP REFERRAL SEHINGGA RM150.++ . JOM JOM . ADA BANYAK LAGI HADIAH . ANDA DI TAG #310
LINK TAGGING :
http://www.officialsyafiqmuhammad.blogspot.com/2013/05/tagging3.html
link G.A :
http://officialsyafiqmuhammad.blogspot.com/2013/05/1st-biggest-giveaway-by-osm.html

Miss E said...

betul betul, mulut orang susah kita nak tutup. orang susah nak puas hati dengan org lain kan. hhehe.

Anyway, sy dah follow blk blog awk. terima kasih ye sudi singgah n follow sy hehe.

syafawatIkmal said...

sama2 Miss E.. =)

S.K.A said...

lebih kurang mcm sifat dengki..sifat yg perlu kte jauhi..blog ni dah upgrade la..nmpk kemas dn cantik :) terbaik..sy suka lg ni..

syafawatIkmal said...

yup!! btul tue S.K.A..
Terima kasih.. =)

deno said...

betoi2!!!

Teena Tna said...

Manusia mmg x pernah puas dgn apa yg ada..
Btw, nice to see your blog, i'm just started in blogging, please visit mine too. :)

insanbiasabiasa.blogspot.com